Ambacht 12 - Grootegast info@venhuizen-fullservicegarage.nl 06-20855819

Bandenservice

DSC_0509

 

 

 

 

 

 

Banden zijn onderhevig aan slijtage en moeten op termijn vervangen worden. De Nederlandse wetgeving gaat er vanuit dat de minimale profieldiepte van een band 1,6 mm. moet zijn. APK-keurmeesters hebben de plicht om vanaf 2,5 mm. profieldiepte een aantekening te maken op het keuringsrapport. Er bestaat wat verwarring over wat profiel op een band nou eigenlijk doet. Velen denken dat het te maken heeft met grip op de weg, maar dat is niet direct het geval. Profiel zorgt met name voor het afvoeren van water. Het resultaat van een betere afwatering zorgt wel voor meer grip onder natte omstandigheden. Het voorkomt namelijk dat een auto onderhevig wordt aan aquaplaning. Hoe dieper het profiel, des te meer water er kan worden afgevoerd. Dat is o.a. de reden dat nieuwe winterbanden dieper profiel hebben dan nieuwe zomerbanden. Een ander verschil is de samenstelling van het rubber van de verschillende banden. Winterbanden blijven zachter in de winter, waardoor ze meer grip hebben. Daarnaast is het profiel onderverdeeld in kleinere stukjes profiel, dat ervoor zorgt dat eventueel sneeuw minder blijft hangen in het profiel en hiermee de grip op de weg verbetert. Een nadeel van een winterband is dat deze bij hogere temperaturen snel slijt. Daarom is het onverstandig in de zomer te rijden met winterbanden. Het idee leeft dat het duur is om 2 sets banden te hebben, maar omdat de juiste band in het juiste seizoen minder slijt, kan het beter worden gezien als een investering. Ook bestaan er zogenoemde all-seasonbanden. Deze banden vormen een mix van eigenschappen tussen zomer- en winterbanden, maar kunnen de optimale eigenschappen van beide banden niet evenaren. In sommige landen, zoals Duitsland, is het verplicht om ’s winters met winterbanden te rijden. All-seasonbanden worden ook toegelaten, mits deze de juiste logo’s vertonen.

Na het monteren van een nieuwe band moet de velg met band worden gebalanceerd. Dit komt omdat er altijd enige onbalans is in velg en band die moet worden opgeheven. Vooral bij hoge snelheden uit onbalans zich in trillingen in het stuur of gehele auto en in extreme gevallen zelfs in slechte controle over de auto. Voor het leveren, vervangen en balanceren van banden kunt u bij mij terecht.

In geval van lekrijden van een band, is het, afhankelijk van een aantal factoren, soms mogelijk deze band te repareren. Ook hiermee kan ik u van dienst zijn.